You Are Reading

0

Kemantapan jQuery dengan Ajax

ArryCode Tuesday, February 1, 2011

Sebagai web berkembang, teknologi baru muncul dan menyatukan dengan cara yang luar biasa. Kombinasi Ajax dan jQuery, khususnya, merupakan salah satu kesatuan yang paling ampuh untuk saat ini.

Tujuan artikel ini adalah untuk memberikan gambaran singkat dan umum daripada kedua-dua Ajax dan jQuery, dan juga telah membincangkan bagaimana jQuery telah membuat Ajax pembangunan yang lebih mudah berbanding dahulu.

*Apa itu Ajax?
Sejak konsep pada tahun 2005 [1], Ajax (Asynchronous JavaScript and XML) telah menukar web seperti yang kita kenal sekarang. Ini membantu website berkembang menjadi Aplikasi Rich Internet (RIA) dengan membolehkan laman web untuk membuat permintaan terus ke web server tanpa mengambil semula halaman. Kemampuan ini sangat penting dalam mereplikasi pengalaman pengguna yang kaya semua dalam aplikasi pelanggan.

*Ajax dalam Amalan
Katakanlah bahawa anda mempunyai akses borang untuk aplikasi web anda. Untuk memastikan bahawa nama dan Kata Kunci yang diberikan dimasukkan oleh pengguna adalah perlawanan tanpa menggunakan Ajax, aplikasi web anda akan harus memuatkan semua laman web yang baru yang menunjukkan sebuah paparan akaun jika akses berhasil, atau memaparkan skrin kesalahan jika akses gagal. Ini adalah cara lama pengendalian login.


Sebuah pendekatan yang lebih bijak untuk masalah ini akan memeriksa sama ada akses dan Kata Kunci sudah benar menggunakan Ajax.

Ini adalah cara Ajax akan bekerja dalam hal ini: Sekali pengguna telah menaip nama dan Kata Kunci dan menyerahkan borang web akses, anda boleh memiliki fungsi JavaScript yang memanggil panggilan Ajax yang menghantar dua parameter - nama dan Kata Kunci.

Web server (biasanya melalui server-side skrip / bahasa seperti PHP) mengambil dua parameter, kemudian query pangkalan data pengguna anda untuk melihat apakah ada padanan.

Jika ada yang padanan ditemui dalam database anda, maka web server dapat kembali bendera kejayaan. Jika tidak, web server boleh kembali mesej kesilapan.

Selanjutnya, anda kemudian akan mempunyai fungsi JavaScript yang menerima respon Ajax. Jika respon berjaya, maka boleh menggunakan window.location untuk menghantar pengguna ke paparan akaun mereka.

Jika respon mengandungi mesej kesalahan, aplikasi boleh memaparkan kesalahan di skrin tanpa pernah mengisi halaman.

Hal utama untuk mengambil dari ini adalah bahawa anda tidak perlu mengisi seluruh halaman hanya untuk menangani nama pengguna / pengesahan Kata Kunci, membuat aplikasi web anda lebih responsif dan, jika laman berat, menjimatkan anda beberapa lebar jalur yang ketara.

*Apa itu jQuery?
Dikeluarkan pada Januari 2006 [2], jQuery adalah pelayar-lintas JavaScript perpustakaan direka untuk menyederhanakan skrip pelanggan-pihak HTML.

Digunakan oleh hampir satu juta halaman [3], jQuery adalah pustaka JavaScript yang paling popular di gunakan untuk saat ini.

jQuery membuatnya mudah untuk menangani objek DOM, acara, kesan dan Ajax, automatik menjaga kebocoran JavaScript, dan mempunyai banyak plugin pihak ketiga.


*Masalah dengan Ajax
Walaupun kesan revolusi di web, Ajax boleh sukar untuk digunakan bahkan untuk pemaju veteran.

Orang biasanya akan membuat fungsi asal mereka sendiri untuk menangani Ajax panggilan sehingga fungsi tersebut dapat digunakan semula di sebuah aplikasi web. Hal ini dapat menjadi sangat membosankan ketika sebuah aplikasi web yang menggunakan pelbagai jenis panggilan Ajax - seperti kemampuan untuk menangani panggilan sinkron dan asinkron - atau kemampuan untuk menangani format respon yang berbeza seperti mesej rentetan, HTML, CSV, XML, JSON , sebagainya


Ajax lama panggilan biasanya mengambil borang berikut:




Jika aplikasi web anda hanya menggunakan satu panggilan Ajax, itu tidak begitu besar dari perjanjian untuk melaksanakan. Masalah berlaku, namun, ketika web memanfaatkan aplikasi anda banyak panggilan Ajax dan anda cuba untuk memecahkan kod selain untuk membuatnya dapat digunakan semula.

Gagasan Ajax adalah dengan menghantar permintaan kepada beberapa pelayan web, menunggu maklum balas, dan mengemas kini laman HTML. Akan mudah untuk membuat fungsi sesuai seperti httpRequest () yang mengambil dua parameter - URL permintaan dan fungsi respon - yang boleh digunakan kembali seluruh sistem anda.

Selepas anda memulakan tetapan hal ini, tetapi anda segera akan melihat bahawa tugas sederhana untuk membuat panggilan Ajax tiba-tiba menjadi mimpi buruk ketika anda cuba untuk membina penilaian fungsi tindakbalas menggunakan eval () dan mencari tahu bagaimana membuat fungsi baru anda menangani sinkron panggilan, panggilan asynchronous, dan format tindakbalas yang berbeza.

Pada akhir hari, ide sederhana untuk mencipta sebuah httpRequest custom () fungsi dengan cepat berubah menjadi sebuah projek besar.

Keuntungan lain dari jQuery adalah bahawa ia mempunyai fungsi tambahan Ajax dan kaedah yang boleh anda gunakan, yang selanjutnya dapat mengurangkan masa pembangunan dan debugging.

*Halo Ajax. Bertemu jQuery.
Di antara manfaat yang lain, salah satu ciri kegemaran saya jQuery adalah keupayaan untuk memanfaatkan Ajax dengan usaha yang amat sedikit. Membuat panggilan Ajax, anda dapat melakukan sesuatu seperti ini:



Jika anda telah membangunkan aplikasi Ajax sebelum tanpa jQuery, anda akan akan melihat nilai di sini. jQuery telah menempatkan semua sifat-sifat Ajax menjadi satu API sederhana. Anda boleh mengawal segala sesuatu termasuk url, cache, fungsi berjaya, jenis data, dan bahkan penyegerakan, semua dari satu deklarasi rapi. Bukan apa-apa pendek yang indah.

*Bermula dengan Ajax + jQuery
Jika anda tidak menggunakan JavaScript Web Development rangka seperti jQuery atau MooTools belum, dan anda bercadang untuk membuat aplikasi web responsif, anda perlu memanfaatkan perpustakaan menarik ini.


0 comments:



 
Copyright 2010 ArryCode_Blog